עיר רטובה ומסוכנת: הכבישים אדומים מתמיד

בשנת 2015 נפגעו באילת 2 אנשים . מדי שנה נהרגים בממוצע 24 בני אדם בתאונות דרכים בכבישים רטובים או בוציים. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הסכנה למעורבות בתאונת דרכים גדלה כשהכביש רטוב או מכוסה בבוץ"

כביש מוצף

בתחילת חודש ינואר 2015, בשיאה של סערה שפקדה את ישראל, נסע משה פרץ, בן 13 מבית”ר עילית עם בני משפחתו כאשר אוטובוס החליק על הברד שכיסה את הכביש ופגע ברכב הפרטי בו נסע משה. כתוצאה מהפגיעה נהרג משה ואביו נפצע באורח בינוני. תאונה טראגית זו היא אחת מאלפי תאונות דרכים שמתרחשות מדי שנה בישראל כתוצאה ממזג האוויר החורפי שגורם לכבישים להיות חלקים ומסוכנים במיוחד.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2015 נהרגו 23 בני אדם בתאונות דרכים בכבישים רטובים או בוציים. בנוסף נמצא כי 1,319 בני אדם נפגעו בתאונות אלו, 115 מהם באורח קשה.

עוד עולה מהנתונים, כי בממוצע מדי שנה נהרגים 24 בני אדם בתאונות דרכים בכבישים רטובים או בוציים. מדובר על עלייה לעומת השנים 2013 ו- 2014, במהלכן נהרגו 19 בני אדם בתאונות דרכים בכבישים כאלו. בנוסף נמצא, כי בממוצע נפגעים למעלה מ- 16,500 בני אדם בתאונות דרכים שמתרחשות בכבישים רטובים או בוציים.

שמואל אבואב, מנכ”ל עמותת אור ירוק: “הסכנה למעורבות בתאונת דרכים גדלה כשהכביש רטוב או מכוסה בבוץ. עם תחילת עונת החורף המדינה והרשויות המקומיות חייבות לאתר את הכבישים שמהווים מקור סכנה להחלקה ולבצע בהם את התיקונים הנדרשים בכדי לצמצם את הסיכוי להיפגע בהם בגשם: פתיחת תעלות הניקוז, שימוש בצבע כביש שאינו גורם להחלקה וניקוי הכביש מלכלוך יכולים לעשות את ההבדל בין תאונה ובין נסיעה בטוחה”.

אחת הבעיות של החורף הישראלי, היא המרווחים הגדולים בין הגשמים, הגורמים לכך שכל גשם שיורד הוא למעשה “הגשם הראשון” המאופיין בסכנת החלקה רצינית יותר. הסיבה לכך היא, כי טיפות שמן ואבק יחד עם המים, יוצרים שכבה דקה של נוזל צמיג על פני הכביש.

אחת הדרכים להקטין את הסיכון להחלקה היא באמצעות שימוש באספלט מחורץ, שהפך כבר לסטנדרט בהולנד למשל. סוג אספלט זה מאפשר למי הגשמים להתנקז מהר יותר מאשר בכביש רגיל ועל ידי כך מקטין את סכנת ההחלקה וכן גורם לסימונים בכביש להיראות ברורים יותר גם כשגשום.

בכדי להקטין את הסיכוי לתאונה בכבישים רטובים, יש לנסוע 20 קמ”ש פחות לפחות ובמזג אויר סוער גם 30-40 קמ”ש פחות. לפני פנייה בכביש רטוב, יש לבלום לאט  ובעדינות ולהתחיל בהאטה בהדרגה לפני הפנייה. כמו כן כאשר הכביש רטוב או בוצי יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים כיוון שבלימה פתאומית וגסה עלולה לגרום לנעילת הגלגלים ולהחלקה מסוכנת.

בנוסף יש לשים לב כי לפני כניסה לשלוליות יש לנסוע לאט יותר ובהילוך נמוך כיוון שמתחת לשלולית עלולה להיות בור עמוק ובלתי צפוי.

 

תגובות

להשאיר תגובה