רשות הטבע והגנים ועיריית אילת מהדקים שיתופי פעולה

מנכ"ל רשות הטבע והגנים (רט"ג) שאול גולדשטיין וצוות מרחב דרום של הרשות הגיעו בשבוע שעבר (ה') לביקור באילת. הביקור נפתח בדיון מקצועי עם ראש העירייה והנהלת העירייה ולאחריו התקיים סיור לאורך רצועת החוף הדרומית כולל במתחם הקרולינות ובחוף האקולוגי. שני הצדדים הרואים במשאבי הטבע, נכס לאומי החליטו על הידוק שיתופי הפעולה. עוד הוחלט על קיום פגישה בין הנהלת העירייה לבין כל הגופים הירוקים הפועלים באילת והמרחב, במסגרתה תוצג התפיסה התכנונית של אילת על כל היבטיה

בפתח הדיון פרס ראש העירייה בפני המנכ"ל את היתרונות והאתגרים עמם מתמודדת העיר וסקר את העשייה הסביבתית החל מחזון עירוני להפיכת אילת לעיר מקיימת ועיר ירוקה וחכמה, המשיך בהקמת יחידת איכות סביבה משותפת לאילת וחבל אילות, הכרזה על מסיב אילת והרצועה הדרומית כשמורות טבע, השקעה בתחום הטיפול בשפכים, הקמת תחנות שאיבה חדשות וקווי סניקה מקבילים לשמירה על המפרץ, תנועות נוער ייחודיות "שומרי המפרץ" ו"אילטבע", פינוי רצועות חוף והשמשתן לטובת הציבור, תכנית אם לפיתוח רצועת חוף אילת מטאבה לעקבה, ניצול הפוטנציאל של השמש לטובת אנרגיה מתחדשת, מהפיכת מיחזור והפרדת פסולת לזרמים באמצעות כ – 1,500 מתקני מיחזור הפזורים ברחבי העיר, חינוך סביבתי חוצה גופים ומוסדות חינוך ירוקים, שכונות ירוקות וחכמות, עידוד לאורח חיים בריא באמצעות תכנית עירונית "אילת ים של בריאות" ועוד.

עוד כחלק מהפעולות להפרדת פסולת עדכן סגן וממלא מקום ראש העירייה – אלי לנקרי את המנכ"ל בעניין פעולות העירייה להקים מתקן קצה לטיפול בכל הפסולת הביתית, המסחרית והתיירותית המיוצרת בעיר. המתקן ימוקם סמוך למט"ש (מכון לטיהור שפכים) וממנו יופקו אנרגיה ודשן חקלאי מהפסולת האורגנית. שאר הפסולת תמוין ותועבר למפעלי המיחזור השונים. עוד עדכן סגן ראש העיר את המנכ"ל על התמודדות העיר אילת בצירופה למועדון ערי המפרץ היפות בעולם, תכנון טיילת ימית ראשונה מסוגה ברצועת החוף הדרומית, הצטרפות העיר אילת לערים בארץ ובעולם שחתמו על אמנה להפחתת גזי חממה ועוד.

עוד עודכן המנכ"ל , כי במסגרת התכנית לפיתוח חוף אילת, עתידים לצאת במהלך השנה הקרובה מכרזים למתחמי אירוח של תיירות אקולוגית מדברית, האחד מתחם הקרולינות שישתרע על שטח של כ – 20 דונם ויכיל כ – 70 יחידות אירוח, שיציעו לינה עממית מעוצבת וייחודית בסגנון מדברי ובחיבור לטבע. מכרז נוסף ייצא להקמת כפר צוללים שיכלול מרחב תיירותי משולב הכולל מסעדה נופית הצופה למפרץ לצד מתחם קמפינג איכותי המשולב בדופן ההר בסמוך לאתרי הצלילה בחוף הדרומי.

בין האתגרים העירוניים ציין ראש העירייה את ההוצאה לפועל של הסכם הגג, יישום התכנית לפיתוח רצועת החוף, המשך שדרוג כביש הערבה, והאתגר התכנוני הגדול הוא שטח שדה התעופה המתפנה. "שיתוף הפעולה בינינו מחויב המציאות ואני תקווה כי הוא יתעצם בהיקפו ובאיכותו" ציין ראש העירייה והנחה את מנכ"ל העירייה לכנס ישיבה של כל הגופים הירוקים, לרבות העמותות, במסגרתה תוצג לגופים התפיסה התכנונית של העיר.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין שיבח את פעולות העירייה והעומד בראשה בכל הנוגע לשמירה על משאבי הטבע של העיר אילת וציין, כי "אילת וסביבתה לרבות הרי אילת, שונית האלמוגים והערבה רחבת הידיים הן מנכסי הטבע הנדירים בעולם. האינטרסים שלנו הם משותפים ושיתוף הפעולה צריך רק לצמוח במטרה לשמור על הסביבה עד כמה שניתן מול פעולות פיתוח ותשתיות שנדרשות. אני שמח על ההבנה המשותפת של שני הגופים, כי בד בבד עם הצורך לענות על צורכי הפיתוח של העיר יש לשמור מכל משמר על נכסי וערכי הטבע בים וביבשה".

בתוך כך סוכם כי צוותים של שני הגופים יפגשו על מנת לדון בנושאים המשותפים בהקדם. כמו כן הוחלט לגבש מנגנון שיסייע בפיקוח ואכיפה של שני הצדדים לטובת שמירה על נכסי הטבע באילת דוגמת החוף האקולוגי. בעניין זה עדכן המנכ"ל, כי לראשונה מינתה הרשות, פקח הנמצא גם בים ולא רק לאורך רצועת החוף.

תגובות

להשאיר תגובה