מה עושים עכשיו? ואיך מקבלים החלטות?

מה עושים עכשיו? ואיך מקבלים החלטות?

לפני שנים, כשעוד עישנתי סיגריות

היו ימים שממש רציתי להפסיק.

אבל בשאר הימים, סיפרתי לעצמי שאני בעצם לא רוצה,

שזה הזמן שלי להירגע,

שאני ממש נהנית מהעישון ,

שאני יכולה להידרס מחר בבוקר ולא אמות דווקא מסרטן ריאות.

אבל תמיד ידעתי שאלה סיפורים שאני מספרת לעצמי.

וידעתי שסיגריות זה יקר, מסריח, לא בריא, מפריע לאחרים ועדיין זה לא גרם לי להפסיק.

כשאבא שלי, שעישן 40 שנה, קיבל התקף לב, הפסקנו לעשן כולנו. ארבעה אחים ואחיות.

לפעמים אנחנו צריכים איזו סטירת לחי מצלצלת בשביל לעשות שינוי, שאנחנו יודעים שהוא הכרחי. נדרש. אבל לא היו לנו תעצומות הנפש להתמודד אתו או לא ידענו מה השינוי המדויק ומה לעשות במקום.

זה קורה לנו בעוד אזורי חיים, עבודה שלא מספקת אותנו, זוגיות שלא מיטיבה איתנו

מגורים, לימודים, מערכות יחסים, קריירה . אנחנו יודעים שזה לא מספיק טוב, אנחנו רוצים שינוי ולא מצליחים לעשות אותו כי השוטף שוטף אותנו.

 

צילום: שאטרסטוק

 

 

אז הנה קיבלנו סטירת לחי מצלצלת, מלחמה איומה, ואנחנו נאלצים לקבל החלטות ולעשות התאמות למציאות החדשה. הרי לכם שיטה פשוטה, בת חמישה שלבים בלבד, לקבלת החלטה מודעת ומדויקת שתשרת נאמנה את האינטרסים שלכם:

א. מה התוצאה הרצויה?

לפני הכול חשבו מה אתם רוצים שיקרה. לאיזו תוצאה ההחלטה צריכה להוביל? לדוגמה: "אני רוצה עבודה שבה אוכל לבלות זמן רב יותר עם הילדים שלי", "אני רוצה להעלות את שכר הנטו שלי", אני רוצה להיות קרוב.ה יותר לבית בתקופה הזו" וכדומה. חשוב מכול לבדוק לאן אנו רוצים להגיע, ורק אז לתכנן את הדרך לשם.

ב. מהן העובדות האובייקטיביות?

אחרי שניסחתם את התוצאה הרצויה עליכם לברר מהם הנתונים האובייקטיבים, מהן העובדות היבשות ביחס לתוצאה שניסחתם בשלב הראשון. לדוגמה: מה אפשרי בתקופה הזו? מה תרומה שלי למאמץ המלחמתי הקולקטיבי? האם קיימת משרה בתחום שלי כעבודה מהבית? איזו משרה תביא לידי ביטוי את הבנאם שאני רוצה להיות? וכולי.

ג. מהם התרחישים האפשריים ואיזה תרחיש משרת אותי בצורה הטובה ביותר?

בדרך כלל יש לכם כמה אפשרויות לבחור מתוכן. אם לא כן, לא היה צורך לקבל החלטה. בדקו אפוא מהם התרחישים. אם תבחרו באפשרות א', התוצאה תהיה זו, ואם תבחרו באפשרות ב', התוצאה תהיה אחרת. לדוגמה, כדי לעבוד מהבית אפשר: להתפטר ולחפש משרה במקום אחר; לבקש יותר גמישות ועבודה מהבית מהמעסיק הנוכחי, לעבוד במשרה נוספת חלקית; לעשות הסבה מקצועית למקצוע שאני באמת רוצה לעבוד בו, אלו הם תרחישים, ותאורטית, כל אחד מהם יכול לקדם אתכם אל התוצאה הרצויה. בדקו מה הדבר הטוב לכם ביותר. "אינטרס" אינו מילה גסה. עליכם לבחור באפשרות שמספקת את הצרכים שלכם, וזכרו כי האפשרות הטובה לכם ביותר תשרת גם את משפחתכם ואת הקרובים לכם.

ד. מהי תחושת הבטן שלי?

רגע לפני שאתם מקבלים החלטה, כדי להיות בטוחים שהבאתם בחשבון את כל המשתנים, פנו גם אל תחושת הבטן. דמיינו כל אחד מהתרחישים יוצא אל הפועל ובדקו כיצד אתם מרגישים ביחס אליו. אילו תחושות? אילו רגשות? אם אתפטר, איך ארגיש? אם אזכה בג'וב חלומותיי אך אבלה פחות זמן עם משפחתי, איך ארגיש? אם אעשה הסבה סוף סוף למקצוע שאני חושב שיביא אותי לדי ביטוי במיטבי איך יראו חיי?, הביאו בחשבון גם את חוכמת הלב, ולא רק את מה שנראה לכם הגיוני או הדבר הנכון לעשות.

ה. ההחלטה

הגיע רגע האמת, אבל האמת היא שהרגע הזה כבר לא מפחיד כל כך, אתם כבר יודעים מה אתם רוצים שיקרה, אתם יודעים איזה תרחיש הכי יקרב אתכם אל התוצאה הרצויה, ואתם יודעים איך אתם מרגישים לגבי זה. אז באופן טבעי, אתם כבר די יודעים מהי הבחירה שלכם. נותר לכם רק לנסח אותה בצורה מסודרת ולצאת לדרך. לדוגמה: "קודם כול אגש אל הבוס שלי במקום העבודה הנוכחי, אבקש לעבוד מהבית/ אבקש תפקיד אחר, אסביר למה זה נכון גם לחברה. אם לא אצליח, אתחיל לחפש עבודה נוספת במקביל."

מרגע שהתקבלה החלטה – התהליך תם. מתחיל שלב הביצוע. איך יודעים שהיא ההחלטה הנכונה? כי התחשבתם בכל המשתנים הידועים, בדקתם את הנתונים האובייקטיביים וחשתם את הבטן – ועל פי כל המידע שעמד לרשותכם קיבלתם החלטה שקולה ומחושבת. לא הייתם אימפולסיביים, לא הדחקתם רגשות ולא העלמתם מעצמכם מידע. בהנחה שכך, זו ההחלטה הנכונה.

 

 

צילום: שרון אלדר

 

 

אם אתם רוצים שאעזור לכם לקבל החלטה, בכל תחום חיים, ובהתחשב בנסיבות שהתקופה הזו מייצרת עבורנו. אתם מוזמנים בשמחה ליצור איתי קשר באופן אישי ב 055-9721327

אודליה אלכסנדרוביץ,

מפתחת שיטת ארכיטקטורת חיים, הרשומה בסימן מסחרי בישראל ובארה"ב ומכשירה מאמנים לאמן בשיטה. בעלים של המרכז להתפתחות אישית ומקצועית, מרצה ומנחת סדנאות בארץ ובחו"ל.

יועצת ארגונית, מאמנת אישית, עסקית, ומגשרת מוסמכת, בעלת תואר בתקשורת, ובוגרת לימודי פסיכולוגיה חיובית. בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והמכירות, וותק בעולם ההדרכה, העצמה וההנעה להישגים.

מחברת ספרים רבי מכר. בין לקוחותיה: בנקים, חברות אשראי, משרדי ממשלה, חברות ביטוח, הייטק, ועוד

לינק ישיר לאתר www.lifearchitecture.co.il

 

תגובות