הוועדה המחוזית ביקרה באילת

התכניות הגדולות בפניהן ניצבת העיר אילת, ביניהם הסכם גג היסטורי, תכנית אסטרטגית, תוכנית מתאר עירונית, תכנית אם לפיתוח רצועת חוף אילת ועוד, הובילו לביקור פורה של הוועדה המחוזית ביחד עם לשכת התכנון של מחוז דרום, שהגיעו בשבוע שעבר לאילת, על מנת לעמוד מקרוב אחר התכניות.

ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי: "אנחנו ניצבים בפני תקופה מרגשת של עשייה והאתגר שלנו הוא לדעת להכיל את הכל ולהוציא מהתכנון אל הביצוע". יו"ר הוועדה המחוזית, שהתרשם מהתכניות של אילת, בישר כי בשבועות הקרובים תפקיד הוועדה המחוזית את תכנית המתאר החדשה של העיר אילת.

בראשית הדיון סקר ראש העירייה בפני חברי הוועדה את האתגרים עמם מתמודדת העיר אילת ואת פוטנציאל הפיתוח העצום של העיר אילת באמצעות הסכם הגג, במסגרתו ייבנו 9 שכונות חדשות בהיקף של 18,372 יחידות דיור למגורים לצד תוספת של 6,930 חדרי מלון ופיתוח אזורי תעסוקה, אטרקציות ותיירות בשטח כולל של 146,268 מ"ר. עוד כחלק מההסכם יושקעו מאות מיליוני שקלים בפיתוח תשתיות כולל פיתוח רצועת החוף, הקמת קריית ספורט בינלאומית, פארקים עירוניים, הקמת מתקן קצה לפסולת, פיתוח תשתיות תחבורה ותשתיות אחרות נוספות.

עוד ציין ראש העירייה את התכנית האסטרטגית הנמצאת בשלבי גיבוש סופיים לקראת הצעת מחליטים. התכנית בהובלת משרד האוצר מציגה חזון ויעדים ומתמקדת בשלושה נושאים: תעסוקה וגיוון תעסוקתי, חינוך ואקדמיה ותיירות. עוד הוצגה לחברי הוועדה, תכנית האם לפיתוח רצועת החוף, שתוכננה על ידי משרד האדריכלים מייזליס כסיף בהנחיית מהנדס העיר אילת – אינג' אסף אריכא וכוללת 100 פרויקטים לאורך הרצועה.

במסגרת התכנית, לצד פיתוח טיילת השלום מטאבה לעקבה שתכלול מוקדי פעילות ואירוח איכותיים ומגוונים, תחולק רצועת החוף לשני מתחמי תיירות משלימים: בצפון, התחדשות עיר החוף כמרחב תיירותי תוסס ושוקק חיים בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובדרום יפותח החוף כמתחם תיירות טבע ייחודי ״עין סוף אילת״ המציע רוגע בחיק הנוף המרהיב של אילת, כולל מתחם תיירותי אקולוגי הקושר בין הים למדבר תוך שמירה על ערכי הטבע, הכשרת נאות מדבר מוצללות, מזחים ייחודיים, כפרי גולשים, צוללים ומטיילים, בניית מלונות נישה ומתחמי אירוח ייחודיים המשולבים במקום ובנוף.

עוד בתוכנית הכשרת חוף אקולוגי משטח קצא"א, חניון חנה וסע, שירותי הסעה לחופים הדרומיים, הרחבת רצועת החוף על ידי הסטת הכביש והחניות, פיתוח תחבורה ימית בין החוף הצפוני לדרומי ובהמשך הכשרת טיילת ימית ראשונה מסוגה בחוף הדרומי. התכנית זוכה לתגובות נלהבות של משרדי הממשלה והרשויות שנחשפו אליה ומבקשים לקחת בה חלק.

המסגרת לכלל פעולות התכנון היא תוכנית המתאר העירונית החדשה, המציגה עקרונות מנחים ומחייבים למדיניות הפיתוח של העיר. התכנית החדשה מהווה מסגרת תכנונית ליישום הסכם הגג ובנוסף, מעבה את המע"ר ויוצרת רצף אורבאני בין הצד המערבי לצד המזרחי של העיר עם העתקת שדה התעופה לטובת יצירת עיר תיירות ונופש, עיר ספורט בינלאומית, עיר של ירידים וקונגרסים, עיר אקדמית, עיר המציעה איכות חיים לתושביה ולמבקריה.
התכנית גובשה על רקע חזון העיר ודנה בהיבטים התכנוניים בנושאים רבים, ביניהם: פיתוח מבוקר ומאוזן, איתור וקביעת עתודות קרקע לפיתוח, אינטגרציה בין רובעים, שדרת ההשכלה, ניצול משאבים, פיתוח אורבאני, קביעת מרכיבים אורבאניים, עקרונות בנייה במדבר וכיו"ב. עוד בתוכנית, נושאי תכנון תיירותיים, ביניהם: תמהיל תיירות, מוקדי משיכה ופעילויות, מערך חופי רחצה ושירותי חוף, נושאי חברה כלכלה וקהילה, ביניהם: חיזוק ומשיכת אוכלוסייה והרחבת הבסיס הכלכלי, נושאי סביבה ונוף, נושאי תחבורה ותשתיות ועוד. מימוש החזון מכוון להעדפת תמהיל מגוון, באמצעותו תהפוך אילת לעיר המציעה מגוון אפשרויות חיים ופרנסה שכולן יחד ניזונות, נשענות ושואבות את כוח משיכתן מייחודה הנדיר של העיר כעיר בינלאומית השוכנת על חוף הים האדום בפאתי המדבר.

תגובות

להשאיר תגובה