כמה חודשים לאחר משבר סגירת שדה דב, מתמודדת העיר אילת עם שני משברים נוספים, האחד משבר הקורונה העולמי בעקבותיו נסגרו כמעט כל בתי המלון בעיר אילת והשני, אסון טבע שפקד את העיר בסוף השבוע האחרון, בלבוש סופה עזה שהגיעה ממצרים, השתוללה בעיר משך יומיים והשאירה אחריה הרס רב ונזקים כבדים לאורך כל החופים. על רקע המשברים, פנה ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי לראש הממשלה – בנימין נתניהו ולשרים בבקשה דחופה להתערבותם. ראש העירייה: " אילת סופגת מכה כלכלית וחברתית אנושה".

"בעוד מדינת ישראל והעיר אילת מתמודדות עם משבר הקורונה, באה על אילת סופה עזה של רוחות וגשמים שלא היתה כמותה מעולם וגרמה לנזקים קשים מאוד ברחבי העיר בכלל ובאזורי החוף בפרט" כתב ראש העירייה לראש הממשלה וציין במכתבו, כי הסופה לא הותירה חוף אחד שלא נפגע קשות. נפגעו מבנים, קטעי טיילת, תשתיות, מים, חשמל, ביוב ועוד. המרינה העירונית הושבתה לחלוטין כתוצאה מהנזקים הקשים ונדרשים עשרות מליוני ש"ח לשקם אותה ולהשיבה לתפקוד. כך גם כל חופי הים. "אדוני ראש הממשלה, נגיף הקורונה פוגע קשות בכלכלת מדינת ישראל, אך ברור לכל שהנזק לכלכלת אילת הוא הקשה ביותר וזאת משום הישענות העיר אילת ותושביה על תעשיית התיירות" כתב ראש העיריה והוסיף: "נכון להיום, משבר הקורונה גרם לסגירת ענף התיירות באילת ומלון אחר מלון נסגרים ולצערי "שרשרת המזון" כולה נפגעת והמצב בכי רע. הסופה העזה שפקדה אותנו בימים חמישי ושישי (12-13/3/20) מציבה את המצב מקשה לקריטי ומן הסתם נידרש לחודשים ארוכים להשיב את כלכלת העיר ואת החיים למסלול נורמלי. אדוני, בעת צרה זו מתבקש להכריז על אירוע הסופה כאסון טבע ולאשר לעיר אילת תקציב מיוחד לצרכי שיקום הנזקים ולהיערך לבאות, בדיוק כפי שאושר לאחרונה ובצדק לעיר נהריה". את מכתבו סיים כאמור ראש העירייה בבקשה דחופה להתערבותו של ראש הממשלה. העתק ממכתב זו הועבר גם לשר האוצר – חה"כ משה כחלון, שר הפנים – חה"כ אריה מכלוף דרעי, שר התיירות – חה"כ יריב לוין, השר לביטחון פנים – חה"כ גלעד ארדן, שר הכלכלה – חה"כ אלי כהן, למנכ"לי המשרדים, לחשב הכללי באוצר, לממונה על התקציבים ולאלוף פיקוד העורף – אלוף תמיר ידעי.

בפניה נוספת לראש הממשלה ולשרי האוצר, הפנים, התיירות, הבריאות והכלכלה, בעניין מגפת הקורונה, כתב ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי: "השלכות משבר הקורונה על ענף התיירות הינן הרות אסון. מבין כל ענפי התעסוקה, ספג ענף התיירות את הפגיעה הקשה ביותר. הענף פשוט מתרסק. ואולם שלא בדומה לערי תיירות אחרות, בהן משקלו של ענף התיירות בכלכלת העיר מהווה אחוזים בודדים, העיר אילת כידוע נשענת רובה ככולה על תיירות. המשמעות היא שכל 12,000 חדרי המלון בעיר נסגרים, 80% מ- 6,500 בתי העסק בעיר נסגרים, כך האטרקציות של העיר, המסעדות, הקניונים וכל מקומות הבילוי. 80% מהמועסקים בעיר נשלחים לבתיהם, מי לחל״ת ומי לפיטורים. ההשלכות על הכנסות העירייה קשות ותשפענה על יכולתה לתפקד ולהמשיך ולהעניק שירותים לתושביה ובוודאי על יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה, תשלום שכר לעובדים, לספקים ולנותני שירותים. תושבי אילת הנאנקים תחת נטל כבד ממילא בשל מאפייניה הייחודיים של העיר, מחד יוקר מחיה מהגבוהים בישראל ומאידך, שכר נמוך ב-15% מהממוצע בישראל, לא יצלחו את המשבר הזה ללא סיוע מיוחד. אילת שתמיד נאמר עליה, ״יש תיירות יש עיר, אין תיירות אין עיר״ סופגת מכה כלכלית וחברתית אנושה וכל זה קורה כאשר העיר מתמודדת עם אתגרים עצומים ואוספת את שבריה, בעקבות סגירת שדה דב, הרחקת שדה התעופה "רמון", מדיניות השמים הפתוחים, תחרות אדירה וכעת נוסף, לכך אסון הטבע האחרון שפקד את העיר וגרם להרס רב ששיקומו יעלה עשרות מליוני ₪".

תגובות

להשאיר תגובה